Hoe Calvé ons belazert (2)

food_calve_peanutbutterZoals we onlangs hier berichtten, is de samenstelling van de Calvé pindakaas onlangs vrij drastisch veranderd sinds de potten een ‘Ik kies bewust’-logo voeren. De nieuwe ‘gezondere’ pindakaas bevat bijna 10% minder pinda’s en minder vitamines dan de oude versie zonder logo.

Op deze, en diverse andere sites, zoals NuJij, eKudos en madbello, reageerde u massaal en vol verbazing en verontwaardiging. Tijdens het schrijven van het eerste artikel is Calvé om reactie gevraagd. Volgens hun site zouden we binnen twee werkdagen antwoord moeten hebben. Toen dit antwoord uit leek te blijven hebben we het artikel toch gepubliceerd. Omdat wij echter de hoor en wederhoor hoog hebben staan en, inmiddels een flinke tijd verder, antwoord hebben gekregen, hierbij een follow-up. Wat vindt Calvé van de kritiek?

Om te beginnen zullen we de exacte details van de verandering van de pindakaas niet nogmaals bespreken, als je die wilt weten, moet je het eerste artikel van december 2008 lezen.

pindas

De pinda’s zijn veranderd?
In een eerste, overigens nogal summiere, reactie zegt Calvé dat de natuurlijke samenstelling van de pinda wereldwijd is veranderd door rassenselectie. Hierdoor zou de pinda in de loop der jaren steeds minder olie zijn gaan bevatten. Waardoor Calvé steeds meer olie en steeds minder pinda’s in de pindakaas zou moeten verwerken. Na enige research van onze kant hebben wij echter een alternatieve, plausiebelere theorie. Over het dalende vetpercentage van de pinda is nergens iets te vinden. Maar wel een ander interessant feit. De pinda is namelijk geen noot, maar een boon. Een boon die voor gebruik enige tijd moet indrogen om de hoeveelheid water terug te brengen en de smaak te verbeteren. Vergelijk het met oude en jonge kaas. Tijd is echter geld, dus hoe korter indrogen hoe goedkoper en hoe goedkoper hoe beter. Dat de pinda hierdoor wateriger en minder smaakvol is, neemt Calvé blijkbaar op de koop toe.

crw_2817De etiketten deugen al jaren niet
Ook stelt Calvé dat bij de recente verhuizing van de productie, van Delft naar Rotterdam, de pindakaas volledig opnieuw is geanalyseerd, waarbij alle veranderingen in samenstelling van de afgelopen jaren zijn meegenomen bij het opstellen van het nieuwe etiket. Met andere woorden, en dit is vrij schokkend, het etiket heeft de afgelopen jaren voor geen meter geklopt, maar dat is nu hersteld. En de consument maar denken dat het wettelijk verplicht is om een goede etiketering te voeren op je producten. De consument is dus jaren voorgelogen?

Bovendien klopt de etiketering, ook na de nieuwe analyse, nog steeds niet. Immers, hoe kunnen er méér kilocaloriën in de nieuwe pindakaas zitten, terwijl er evenveel olie, minder suiker en minder eiwit (minder pinda’s) in zitten dan eerst? Heeft Calvé een manier gevonden om de wet van behoud van energie te omzeilen?

Veranderde vetzuursamenstelling
Over de ‘Ik kies bewust’-voorwaarden wil de voorlichter, naast een standaard gekopieerd stukje tekst over de talloze voordelen van het logo, kwijt dat de nieuwe pindakaas minder ‘ongezond’ verzadigd vet en meer onverzadigd vet bevat, terwijl de totale hoeveelheid vet gelijk is gebleven. Prima, op die ene gram minder verzadigd vet hebben ze vast gelijk.

En nog meer vragen
vraagtekenDe eerste reactie van Calvé riep, zoals u kon lezen, in eerste instantie meer vragen op dan zij beantwoorde. Direct na kerst hebben we daarom opnieuw contact opgenomen (mail). Op moment van schrijven hebben we hierop nog geen reactie mogen ontvangen, anders dan (na twee weken) “uw vraag is doorgestuurd naar de verantwoordelijke afdeling” en (weer twee weken verder) “uw vraag is nog steeds in behandeling“. Het feit dat Calvé zo ontzettend laks is met antwoorden geeft wat ons betreft aan dat er zeker een luchtje aan deze zaak zit. Calvé heeft flink gesnoeid in de kosten en kwaliteit van het productieproces en probeert dit, met behulp van de ‘Ik kies bewust‘-marketing-machinerie, nog te verkopen als een verbetering ook! (Met bijkomende prijsverhoging!) Bovendien, en dit is misschien nog wel veel erger, klopt de etiketering voor geen meter. Kunnen de heren en dames van Calvé écht niet rekenen of is er meer aan de hand? Wij denken het laatste. Het zoveelste voorbeeld van een bedrijf dat denkt dat consument niet in staat is tot nadenken.

Ondertussen wachten we, ontzettend benieuwd naar wat Calvé hierover te melden heeft, gewoon nog wat langer op reactie. We houden u op de hoogte!

Meer weten?
Voor de details wat betreft de (verandering) van de samenstelling en de wijzigingen op de etiketten verwijzen we graag naar het eerste artikel van december 2008: Hoe Calvé ons belazert.

Frank

3 gedachten over “Hoe Calvé ons belazert (2)

  1. @madbello: de laatste reactie van Calvé kreeg ik (toevallig?) een dag na verschijnen van dit artikel (na eerst weken erop gewacht te hebben). Een samenvatting van die reactie staat op werkschuwtuig in de reacties.

    Nog steeds niet erg concreet inderdaad, daar heb je gelijk in 😛

  2. Update:

    Het roer is om hoor bij Calvé/Unilever. In plaats van het lulverhaal over de evolutionaire verandering van pinda’s om de vermindering van 93 naar 85% pinda’s in de pindakaas te rechtvaardigen, en het ontkennen dat het recept bewust is aangepast voor het IKB logo, stond er afgelopen dinsdag in Metro een artikel waarin een woordvoerder van Unilever ruiterlijk toegeeft dat Calvé minder pinda’s en meer olie in de pindakaas stopt, puur en alleen voor het IKB-logo. En eerst maar ontkennen (zie artikels op dezez site en de reacties plus e-mails hierboven)

    Metro artikel hier.

Reageren verboten!