De grote biertest

Dat mannen van bier houden is algemeen bekend, evenals dat de meeste mannen een favoriet merk pils hebben waar ze bij zweren. Dat ene merk is super lekker en al het andere is enorme bocht. Het schenken van een ‘verkeerd’ merk heeft de stemming op menig feestje verziekt. Maar is er voor Jan Modaal eigenlijk wel verschil te proeven tussen al dat pils? Werkschuwtuig zocht het uit op oudejaarsavond met de grote biertest…

Materiaal en methode
Maar liefst twaalf pilseners werden door twee onafhankelijke personen (Lorijn en Marianne) in een willekeurige volgorde in genummerde wegwerpbekers (Albert Heijn, 2x 50 stuks) blind voorgezet aan de (zes) testpersonen (reaguurder en Excelkoning Bob, Frank, Joen, Mathijs, Oscar en ene Renee). De testpersonen moesten elk bier een cijfer tussen één en tien geven op basis van smaak, geur en kleur en moesten vervolgens benoemen welk bier zij in handen meenden te hebben. De data werd vervolgens verzameld in Excel 2007 (Microsoft). Statistische analyses zijn uitgevoerd met SPSS versie 15.0.0 (SPSS, Inc.)

[TABLE=5]

Resultaten en discussie
Winnaar
Hoewel de meeste testpersonen, ondanks het feit bierdrinker te zijn, van te voren vrij bescheiden waren over hun bierproefkwaliteiten bleek hun vermogen om bieren te benoemen nog bedroevender dan verwacht. In totaal werden slechts 10 biertjes (13,9% van het geschonken bier) goed benoemd.


Figuur 1: Percentage van de deelnemers dat een bier goed wist te benoemen.

De winnaar van de avond, met een schamele score van 25% (i.e. drie goede antwoorden) is Joen geworden. Mathijs was met een score van één goed antwoord ontroostbaar en heeft de rest van de avond in een hoekje zitten huilen. De scores van de individuele deelnemers staan in figuur 2.


Figuur 2: Percentage goed benoemde bieren per proefpersoon.

Het beste bier
Aan de hand van de cijfers die de bieren van de testpersonen gekregen hebben, is voor elk bier een gemiddeld cijfer berekend (tabel 2). Grote verliezers zijn Amstel Malt en Alfa, met een cijfer van respectievelijk 1,0 en 2,6. De absolute winnaar van de test is Heineken, met een score van 8,3, op de voet gevolgd door Jupiler (7,6) en Dommelsch (6,9). Opvallend is dat zowel het bier van de Lidl en het Euroshopper bier een krappe voldoende scoren, terwijl Hertog Jan het met een 3,7 moet doen. Grafiek van tabel 2.

Oscar, groot aanbidder van Hertog Jan, vond bier nummer 7, het lekkerst en gaf dat het cijfer 8,0. Toen dit bier na afloop niet Hertog Jan maar Dommelsch bleek te zijn, stortte Oscars wereld in en gaf hij te kennen vanaf heden alleen nog maar Dommelsch te kopen. Het geld dat hij hiermee uitspaart zal hij gebruiken om de kwantiteit van zijn alcoholconsumptie verder op te schroeven om de biertest zo snel mogelijk te kunnen vergeten.

[TABLE=7]

Malt bier
Hoe armzalig de scores van de deelnemers ook waren, opvallend genoeg wisten alle zes de fijnproevers moeiteloos het malt bier te benoemen. Oscar en Bob vonden het een raar citroen-smaakje hebben, de rest vond het gewoon vies. Ook qua kleur week dit ‘bier’, met een vies bruin kleurtje, erg af van de elf andere bieren.

Hertog Jan
Voor aanvang van de test werd op de borrels hoog van de toren geblazen
over Hertog Jan. Opvallend genoeg wist niemand dit bier te herkennen en eindigde het, met een cijfer van 3,7, in de onderste regionen van de lijst. Onder het Euroshopper bier. Hertog Jan werd aangezien voor Bavaria, Alfa, Finkbrau (2x), Jupiler en Euroshopper.

Correlaties
Om verder op de data in te gaan, is er gekeken naar diverse correlaties. Het cijfer dat een bier kreeg was niet gecorreleerd aan de literprijs of aan de volgorde van het bier in de test (Pearsons correlatie coëfficiënt 0,182; 0,529, p=0,572;p=0,077). Ook was er geen significante invloed van blik of fles op het rapportcijfer (p=0,991) Ook het aantal keer dat een bier goed benoemd is staat in geen verband met de andere variabelen.

Prijs/pret verhouding
In de prijzen (omgerekend naar een prijs per liter, zie tabel 1 of deze figuur) van de pilseners zit wel de nodige variatie. De gemiddelde literprijs van de bieren in de test was €1,44. Het goedkoopste bier was de Amstel malt (€0,78), gevolgd door Euroshopper (€0,80), het duurste bier was Jupiler (€1,98), gevolgd door Hertog Jan (€1,79) en Alfa (€1,84). Maar wat zegt de prijs als er geen correlatie was met de rapportcijfers? Hiervoor gebruiken we de WST Prijs/pret verhouding, waarvoor we de literprijs delen door het rapportcijfer. Een lagere Prijs/pret verhouding staat voor meer pret voor minder geld.

[TABLE=8]

Grote winnaar is dan Euroshopper bier. Het heeft dan wel een schamele score van 5,6, maar het kost dan ook echt helemaal niets, een fles fatsoenlijk bronwater is duurder. Het bier van de Lidl staat op een gedeelde tweede plaats met Heineken. Wederom is Hertog Jan, weinig pret voor veel geld, hier de grote verliezer.

Samenvattend
Eigenlijk kent de biertest vooral verliezers. Het bleek verdomd lastig om al die pils uit elkaar te houden. De grootste verliezer is misschien wel Hertog Jan, dat met een score van 3,7 en een hoge prijs/pret verhouding het slechts uit de strijd kwam. Magere winnaar is Joen, die drie van de twaalf bieren goed wist te benoemen.

Maar wat hebben we hier nu van geleerd behalve dat de meeste pils vergelijkbaar smaakt? Wil je een goede prijs/pret verhouding en vind je het niet erg om voor een zwerver te worden aangezien bij de Albert Heijn, dan is Euroshopper bier de weg te gaan. Wil je gewoon prima bier wat iedereen eigenlijk wel te pruimen vindt, dan moet je Heineken kopen (cijfer 8,3). Oscar geeft nogmaals de tip om vooral Dommelsch te kopen.

Ohja, en dan was er nog (Amstel) Malt, maar dat heeft met bier eigenlijk helemaal niets te maken…

Frank