Bezuinigingen stadsvervoer

De melkertbaan was een project uit 1994 om mensen met ‘een grote afstand tot de arbeidsmarkt’ (i.e. langdurig werklozen) gesubsidieerd van de straat te houden. In 2004 afgeschaft wegens onvoldoende doorstroming naar reguliere banen. Overal? Nee, want een Zuid-Hollandse gemeente bleef moedig weerstand bieden en besloot alle melkertbanen op haast Oost-Europese wijze te werk te stellen bij het openbaar-vervoerbedrijf. Gewoon om de hele dag met drie man naast een kaartjesautomaat te staan bijvoorbeeld. Uiteraard volledig betaald met OV-geld. Nu er bezuinigd moet worden op het openbaar (stads)vervoer, klaagt deze gemeente steen en been en wordt gedreigd met het opheffen van bus- en metrolijnen. Wellicht blijft er meer OV-geld over voor bussen en metro’s als er geen werkgelegenheidsprojecten mee betaald worden.

Ik blijf me erover verbazen hoe ontzettend veel zinloos, ongeschoold en onbehulpzaam personeel de RET heeft rondlopen. Minstens 12 miljoen per jaar kost die melkertbanengrap en ondertussen dreigen met het opheffen van lijnen…

Frank

Een gedachte over “Bezuinigingen stadsvervoer

Reageren verboten!